Własne ogniwa paliwowe – coraz bliżej

W Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Chemii Przemysłowej imienia Profesora Ignacego Mościckiego (Łukasiewicz-IChP) w Warszawie prowadzi badania nad niskotemperaturowymi ogniwami paliwowymi typu PEMFC zasilanymi wodorem.

Ogniwa typu PEM wykorzystują jako elektrolit membranę przepuszczającą tylko jony dodatnie wodoru (protony). To najpopularniejszy typ ogniw o sprawności w produkcji energii elektrycznej dochodzącej do 65%. W przypadku kogeneracji (produkcja prądu i ciepła) sprawność sięga 85%. Zaletą tej konstrukcji jest krótki czas rozruchu oraz nadążanie za zmiennymi obciążeniami, ten typ nadje się więc do zastosowań trakcyjnych. Ogniwo PEM pracuje w temperaturze od 60 do 100 stopni C.

Komisja Europejska promuje napęd wodorowy i np. Daimler i Volvo zawiązały spółkę od produkcji wodorowych ogniw paliwowych. Najbardziej zaawansowana w ogniwach dla pojazdów jest kanadyjska firma Ballard, której ogniwa wykorzystuje m.in. Solaris.

Prace nad ogniwami prowadzi też Łukasiewicz-IChP w ramach konsorcjum, którego celem jest produkcja wodoru z odpadów przemysłu cukrowniczego. Finansowanie w wysokości ponad 18,5 mln zł pochodzi z projektu „Innowacyjna instalacja produkująca wodór i metan metodą mikrobiologiczną z odpadów i produktów ubocznych przemysłu cukrowniczego wraz z zastosowaniem otrzymywanych gazów i zapewnieniem samowystarczalności energetycznej oczyszczalni ścieków w cukrowni” realizowanego w ramach programu BIOSTRATEG NCBR. Jednym z punktów jest przygotowanie prototypu stosu ogniw paliwowych.

Więcej w artykule Roberta Przybylskiego w witrynie Logistyka “Rzeczpospolitej”: Polska projektuje własne ogniwa paliwowe – logistyka.rp.pl

(fot. Łukasiewicz – IChP)